Hoe beperkt u uw kredietrisico?

Hoe beperkt u uw kredietrisico?

Wanbetalingen van klanten kunnen een negatieve impact hebben op uw cashflow en winstgevendheid. In het ergste geval kan dat zelfs leiden tot een faillissement. Beperking van uw kredietrisico is daarom belangrijk voor de bedrijfscontinuïteit en bedrijfsgroei. Wat kunt u doen?

Financiële buffer
U kunt een financiële reserve aanhouden om de verliezen te dekken die ontstaan als klanten niet betalen. Een buffer is altijd toe te juichen, maar die slinkt al gauw als een grote debiteur in gebreke blijft. U kunt een incassoprocedure starten, maar dat kost veel tijd en geld. Het verlies kan daarom hoog oplopen en u kunt cashflowproblemen krijgen. Wat doet dat met uw groeistrategie?

Zekerheid met factoring?
Een andere mogelijkheid om uw kredietrisico te beperking is factoring. Een factoringbedrijf koopt uw facturen op en betaalt u dan 70 tot 85% van het totale factuurbedrag. Betaalt de debiteur niet, dan start het factoringbedrijf een incassoprocedure. Het voordeel van factoring is dat u zeker bent van een snelle betaling. Maar er zitten ook addertjes onder het gras. Soms neemt het factoringbedrijf het risico van non-betaling niet over. Ontvangen ze het geld niet van uw debiteur, dan moet u alsnog het verschuldigde bedrag aan hen overmaken. Bovendien bent u met factoring duur uit. U ontvangt immers maar een deel van het gefactureerde bedrag en betaalt daar bovenop nog een vergoeding van 1 tot 4%. En u kunt niet slechts een selectie van de facturen aanbieden. Het factoringbedrijf wil al uw facturen overkopen, ook van debiteuren die altijd netjes betalen. Maar factoringbedrijven zijn op hun beurt wel vrij om uw facturen slechts tot een bepaald maximumbedrag op te kopen.

Letter of Credit voor exporteurs
Verkoopt u goederen over de grens? Dan is het kredietrisico groter omdat de betrouwbaarheid van de klanten moeilijker te controleren is en u minder middelen heeft om een betaling af te dwingen. Veel ondernemers maken voor exportproducten daarom gebruik van een Letter of Credit (L/C). Uw klant betaalt in dat geval het bedrag aan een specifieke bank, die dat bedrag pas aan u overmaakt als de goederen zijn geleverd met de juiste documenten. U en uw afnemer hebben dan beiden de zekerheid dat de transactie eerlijk verloopt. Het is een goede en betrouwbare methode om betaling te garanderen, maar ook een dure. En een L/C dekt slechts één transactie voor één klant. Als u regelmatig voor deze vorm van bescherming wilt kiezen, bent u duur uit.

Rechtsbijstand- of kredietverzekering
Er zijn ook verzekeringen die u beschermen tegen wanbetaling. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering bijvoorbeeld met een incassomodule. De verzekeraar vordert dan het geld bij een klant die niet betaalt. Bovendien kunt u ook bij andere zakelijke conflicten rekenen op juridische hulp. Of u kiest voor een kredietverzekering. Betaalt een klant niet, dan kunt u gebruikmaken van de incassoservice van de verzekeraar. Lukt betaling niet, dan krijgt u de schade vergoed. U hoeft uw reserves niet aan te spreken en behoudt voldoende liquiditeit en cashflow om uw groeiambities waar te maken. Ten slotte krijgt u toegang tot omvangrijke databases van de verzekeraar met (financiële) informatie over uw klanten.

Wat is voor uw bedrijf de beste bescherming tegen wanbetalers? Neem contact op en bespreek dat met ons. Wij brengen uw risico’s in kaart en adviseren u over mogelijke oplossingen. Ons advies is gebaseerd op heldere berekeningen, uw bereidheid om risico’s te lopen en uw persoonlijke wensen.



Schade melden
Afspraak maken
Polissen